Ahlén intervjuar Markus Rosenlund: ”Fotbollen ger oss självförtroende”

23 juni, 2021 | Nyhet

Då är då, nu är nu och sen är sen.
Förbundskaptenen Janne Andersson påstår i en intervju i det senaste numret av magasinet Café att det är han som myntat uttrycket, eller som han kallar det: ”självpåkommet”, något som han dessutom verkar väldigt nöjd med, ovanligt stolt över.
Och varför inte…
I hans värld finns det ingen anledning att i gräva i gammal skit, älta, leta fel. Ta lärdom och gå vidare är budskapet, sen är det här och nu som gäller. Att titta för långt fram är inte heller bra. Då är det lätt att tappa fokus på det som är aktuellt just nu.
Kalmar FF:s klubbchef Markus Rosenlund kan inte köpa in sig fullt ut på Anderssons resonemang när han ska beskriva sin roll och hur han arbetar.
– Inte helt hundra, men, jag köper det där om att lära sig av misstagen, jag gör en hel del själv, sen är det bara att gå vidare. Är det match är jag och organisationen här och nu, något annat går inte.
Däremot säger Rosenlund: – För att skapa lugn i organisationen måste jag ha en annan horisont. Det är därför jag redan nu börjar arbeta med nästa års budget. Jörgen (Petersson, sportchefen) måste veta vad han har för pengar, det kan inte vänta till december. Ramen ska vara satt efter semestrarna, i augusti.
– Det är lätt att bara hamna i nuet. Jag märkte det under konferensen i Malmö förra helgen. Vi måste påminna oss om att det är lika viktigt att lyfta blicken.
Det har gått snart ett halvår på det nya året. Ett år som präglats i lika hög grad av pandemin som 2020 med allt vad det innebär av förändrade arbetsuppgifter för personalen, avsaknaden av personliga möten med partners och supportrar.
Det har påverkat arbetet på kontoret, men det är ändå positiva vindar som blåser utmed betongen på Guldfågeln Arena.
Jag ber klubbchefen att zooma ut, inta ett helikopterperspektiv, för att beskriva det första halvåret. Han tar tid på sig, funderar, bara för att hitta rätt formulering.
– Hur vi än vrider och vänder så speglas vi av den förändring vårt representationslag gjort. Från en typ av fotboll, till en annan. Den slår igenom och den slår igenom när vi pratar med partners eller supportrar. Den slår igenom på hela föreningen och många förundras över hur snabbt det gått.
I en bransch som är så präglad av vad som händer ute på gräset är 13 inspelade poäng efter åtta matcher bara det en framgångsfaktor. Men det är förvandlingen, det positiva anslaget, viljan att spela en framåtlutad och passningsorienterad fotboll som gör att Kalmar FF sticker ut.
– Vårt sätt att spela har störst påverkan, utan tvekan, för intresset i stort, för intresset från partners, hur vi ser internt på oss själva. Det blir ringar på vattnet, vi får mer självförtroende i det vi gör. Känslan är att vi är rätt bra just nu.
Föreningen har även fångat riksintresse med vad som händer utanför planen, det som sorteras in under Kalmar FF med hjärtat: högläsning för skolungdomar, boktips, direktsänd allsvensk fotboll på äldreboenden i kommunen, spontanfotboll, för att ta några exempel.
– Tolkar jag riksmedia och utifrån den uppmärksamhet vi fått, så sticker vi ut en del, även om det är svårt att kartlägga vad alla föreningar gör för samhällsinsatser, så tar vi det kanske ett steg längre, lite djupare, vilket känns fantastiskt bra.
Markus Rosenlund klev in som klubbchef i augusti förra året, stålbadssäsongen, då det i princip var stopp på allt, vilket också påverkade årets budget. Klubbchefen omfamnade försiktighetsprincipen. Historien hade på den korta tiden lärt honom det. Han var försiktig med marknadsintäkter, budgeterade lågt för publikintäkter (årskort inkluderade), bortsåg från stödpengar från Riksidrottsförbundet, RF, och eventuella spelarförsäljningar. Rosenlund använder gärna uttrycket: ””Håll koll på detaljerna och var paranoid”.
– Ja, vi lade en försiktig budget med tanke på all osäkerhet runt pandemin när vi gick in i året: När kommer publiken? Hur reagerar partners efter förra året då de inte fick komma till arenan. Kommer de i år? Årskortsförsäljningen?
Många frågor men också en hel del positiva svar redan nu.
…och hur ser det ut?
– Bättre än prognosen, runt en miljon kronor, faktiskt.
Kalmar FF gick in i 2021 med drygt 7,7 miljoner på banken. Målbilden är att gå ur året med tio miljoner i likvida medel.
Tio miljoner är ändå en nätt summa, men en summa som också snabbt kan försvinna med några felsteg. I februari sa Rosenlund följande i en intervju jag gjorde på kalmarff.se: ”Vi har inte råd att slänga i väg en enda onödig krona. Vi behöver bygga kapital, skapa större trygghet.”
Målet är att öka omsättningen från 60 miljoner till 65 nästa år och 70 miljoner över tid. För att klara det är riskminimering ledordet.
Har ni varit duktiga?
– Både ock. På vissa områden extremt duktiga, men självförtroendet får inte bli för bra. Vi kan inte tumma på den där försiktighetsprincipen. Vi gör det bra, men kan ännu bättre.
Det finns fortfarande en osäkerhet runt kostnaderna resten av året.
– Vilka kostnader får vi om det blir publik i storleksordningen 3 000-6 000? Kostnaderna för U17 och U19 ökar nu när det blir dubbelserier. Kostnadssidan är höjd med 1,1 miljoner kronor på årsbasis. Frågan är om det räcker.
För att återknyta till Janne Andersson-mantrat: Då är då, nu är nu och sen är sen.

Finns det någon gamla surdegar kvar?
– Vi har budgeterat för oförutsedda kostnader, men den posten ligger still. Förhoppningen är att det fortsätter så.
Mått och steg har tagits. Avtal med spelare är nu säkerställda, vattentäta och av hög kvalitet. Jörgen Petersson har gjort ett jättejobb där. En läropeng genom att kolla i backspegeln menar Rosenlund. Andreas Öhlin, jurist i styrelsen, skänker också trygghet i det sammanhanget.
Något annat du reflekterat över?
– Jag tror på att ha så mycket av verksamheten som helst inhouse. Då har vi rådighet och kan bestämma ambitionsnivån. Vi har till exempel tagit hem säkerhetsarbetet samt konferens och restaurang. Då ökar också möjligheten till synergier.
Sen är sen då. Vad kan du berätta om konferensen i Malmö?
– Listan blev lång, nu ska den prioriteras. Här är några punkter vi tittar på inför framtiden: Renodla roller för bättre effekt och identifiera geografiskt svaga områden på marknad. Nå nya grupper i Kalmar med rätt budskap till rätt kundgrupp, förstärka budskapet i sociala kanaler. Under Kalmar FF med hjärtat finns ambition att bjuda in föreningar och grupper till matcherna och skapa en Kalmar med hjärtat-sektion på arenan. Vi funderar också på hur vi ska utveckla organisationen på ungdomssidan för att skapa än mer förberedda spelare upp i akademin.
Markus Rosenlund är en försiktig general. Han ser inte bara fluffigt vita moln som seglar in över Guldfågeln Arena. Även om sporten fungerar så finns det mer att göra med helheten, detaljer som fått stå på vänt på grund av pandemin. Organisationen är slimmad och många måste springa på för många bollar. Försiktighetsprincipen gör att klubbchefen vill ha mer luft (mer pengar på banken) innan det går att växla upp.
– Målsättningen är att renodla tjänsterna på kontoret lite tydligare för bättre effektivitet och arbetsmetodik.
Resan Kalmar FF gjort från att slåss för överlevnad i två år till omfattande riksintresse och positivism på mindre än ett halvår skänker väl ändå en god känsla till en chef som trivs i både hängslen och livrem.
– Självklart är det roligt och fantastiskt, men att slå sig för bröstet är inte min grej. Jag lever alltid efter ett worst case-scenario. I morgon kanske det dimper ner någon skit jag inte har en aning om, haha.
Jorå, beröm fäster och man ska fira när det går bra.
Samtidigt: Då är då, nu är nu, sen är sen.

Annons