1924 spelades den första upplagan av Allsvenskan. Tillsammans med Svensk Elifotboll fick alla de allsvenska klubbarna möjlighet att ta fram en retrotröja för att uppmärksamma allsvenskans 100-årsfirande. Retrotröjan användes sedan i hemmamatchen mot Malmö FF på Guldfågeln Arena den 24 augusti.
– Vi ville hylla Kalmar FF-laget från 1977 som slutade på tredje plats i Allsvenskan och tog föreningens första medaljer. En säsong som av många beskrivs som en av de största prestationerna i föreningen genom tiderna tillsammans med guldet 2008. Med designers från Select Sport togs skisser fram på hur matchtröjan kunde se ut för att få fram samma känsla av matchtröjan från 1977. Tillsammans nådde vi fram till ett resultat som blev väldigt likt vilket kändes bra, säger Kalmar FF:s klubbchef David Måsegård.
Samtidigt fick Kalmar FF:s reklambyrå Wilson Creative uppdraget att designa emblemet.
– För att återspegla emblemet från 1977 skapade vi en ny geometrisk krans som omfamnar det runda emblemet. Med en ny ordbild och justeringar av proportionerna hyllar emblemet sin historia. Pricken över i:et var att kunna trycka emblemet i en metallisk guldfärg där kransens löv och bokstäverna fick träda fram, vilket ger en tredimensionell känsla, säger Oskar Johansson på Wilson Creative.
I samband med hemmamatchen mot Malmö FF sålde samtliga jubileumströjor slut innan matchstart. Därefter öppnades möjligheten upp att säkra sin tröja via webben där försäljningen fortsatt gått riktigt bra.
– Det har varit ett enormt intresse för jubileumströjan vilket är väldigt roligt. Vi underskattade intresset och kommer under veckan att beställa hem tröjor till alla som har lagt sin förbeställning. Jag vill även passa på att lyfta fram hyllningarna till Johny Erlandsson som var i samband med jubileumsmatchen mot Malmö FF. Tifot från Supporterunionen och reaktionen från Johny på innerplanen är någonting jag kommer bära med mig för lång tid framöver, säger Kalmar FF:s klubbchef David Måsegård.