Allsvenskan och Superettan lanserar Fotbollskampen

16 april, 2015 |

Nu hakar Svensk Elitfotboll på quiztrenden och lanserar tillsammans med C More och Svenska Spel frågesportappen Fotbollskampen

Appen är ett spel med frågor med fokus på Allsvenskan och Superettan för alla som älskar att glänsa – även utanför planen. 

Nu hakar Svensk Elitfotboll på quiztrenden och lanserar tillsammans med C More och Svenska Spel frågesportappen Fotbollskampen

Appen är ett spel med frågor med fokus på Allsvenskan och Superettan för alla som älskar att glänsa – även utanför planen. 

Fotbollskampen är en hyllning till den svenska fotbollshistorien med fokus på Allsvenskan och Superettan. Det finns över 5 000 frågor i spelet som har delats in i tio kategorier, däribland Historia, Spelare och Samtid. Frågorna har delvis genererats av fansen och så kommer det förhoppningsvis att fortsätta. Tanken är att det ska bli en app av fansen, till fansen.

Som spelare tävlar man för sitt favoritlag i Allsvenskan eller Superettan, eller som allmänt fotbollsintresserad, och klättrar uppåt i skicklighetsnivåerna – från Nybörjare till Legend.

I appen kan den som spelar också följa rankingen och se hur fotbollskunskaperna står sig mot kompisarnas eller hur ens klubb står sig mot andra klubbar. Vem vet, det kanske är just du som koras till bästa supportern eller ditt lag som briljerar i fotbollskunskap?

Fotbollskampen är gratis i sin ursprungsversion, men inom kort går det att uppgradera till premium – utan reklam och med flera förmåner. I premiumversionen går hälften av Svensk Elitfotbolls intäkter direkt till ungdomsverksamheten i spelarens favoritklubb.

Idén om Fotbollskampen kom upp 2013 genom entreprenören Christoffer Granfelt med sitt bolag Intelligent Apps, som är utvecklarna bakom appen. Tillsammans med Svensk Elitfotboll arbetades hela konceptet fram och C More och Svenska Spel, som är partners till Fotbollskampen, har stor del i att appen nu blir verklighet. Fotbollskampen samarbetar också med Svenska Fans.
– Fotbollskampen kommer att engagera fansen på ett nytt vis och kunna knyta dem närmare Allsvenskan. Det här är ett intressant sätt för oss att aktivera vårt partnerskap i Allsvenskan ytterligare, säger Ulrika Wallin, marknadschef C More.
Mats Enquist, generalsekreterare i Föreningen Svensk Elitfotboll, förklarar satsningen på Fotbollskampen.

– Vi har mycket att vara stolta över inom svensk fotboll. Vi vill med appen Fotbollskampen lyfta fram vårt arv och vår tradition för alla som brinner för svensk fotboll – och ge dem chansen att visa hur mycket de verkligen kan. Vi vänder oss till alla våra hängivna supportrar med detta, och hälften av överskottet vi får går direkt tillbaka till elitföreningarnas ungdomsverksamhet.

Faktaruta
– Spela för ditt favoritlag eller som allmänt fotbollsintresserad
– Utmana kompisarna eller slumpvis utvald motståndare
– I varje match svarar du på samma frågor uppdelat på sex omgångar i olika kategorier med tre frågor i varje omgång
– Kategorierna väljs slumpvis inför varje omgång.
– För varje rätt svar och poäng klättrar både du och ditt favoritlag i tabellen
– Gå från nybörjare till legendar
– Stöd din klubb genom att uppgradera till premium

Börja spela redan idag, ladda ner Fotbollskampen på App Store och Google Play. Mer information finns också på www.allsvenskan.se/Fotbollskampen

För mer information kontakta:
Åsa Friberg, Svensk Elitfotboll, ansvarig för Information och Nya Medier:
• asa.friberg@svenskelitfotboll.se
• 070-961 73 40

Annons