Varje år utser Svensk Elitfotboll ”Årets Sports Business Team” i Allsvenskan. Nu står det klart vilka fem klubbar som är nominerade för 2018 års säsong och Kalmar FF:s marknadsavdelning är för första gången en av finalisterna som gör upp om segern i Stockholm nästa vecka.
Nu på tisdag åker Kalmar FF:s marknadsavdelning upp till Stockholm för att hålla en presentation om sitt arbete för en oberoende jury. Juryn består av fyra företrädare från näringslivet som har sitt hjärta inom fotbollen och en fotbollsikon som är framgångsrik entreprenör och företagsledare.
– Det känns fantastiskt roligt att få ett kvitto på att vi gjorde ett bra jobb under 2018. Vi har lagt en fin grund inför fortsättningen och kommer kämpa oerhört hårt för att fortsätta nå framgångar med Kalmar FF. De fem klubbar som är utvalda till finalen är de som har bäst förändring inom fem olika områden (se nedan), säger Kalmar FF:s marknadschef Anders Klevsand.
Nu på tisdag kommer en presentation ske i Stockholm för att presentera klubbarnas kommersiella arbete och innovativa affärsutveckling. Där kommer man även ställas inför en utfrågning från juryn kring det arbete som varit.
– Vi hade en tuff säsong sportsligt under hösten i fjol men ekonomiskt stod vi för vårt bästa resultat rent marknadsmässigt i föreningens historia. Det känns väldigt kul att våra partners vill vara med på den här resan och de har naturligtvis en väldigt stor del i den här nomineringen, avslutar Kalmar FF:s marknadschef Anders Klevsand.
Nyckeltalen som ligger till grund för nomineringarna är hur väl klubbarna har presterat inom fem olika områden.
– Totala intäkter partners
– Totala publikintäkter
– Intäkter merchandise
– Antalet sålda lösbiljetter digitalt jämfört med totalt sålda lösbiljetter
– Nyckeltal utveckling aktivitet live-kanalen på klubbnivå