Markus Rosenlund: ”En surdeg vi kunde varit utan”

8 juni, 2022 | Nyhet

Sporten levererar.
Till och med bättre än vid samma tid förra året.
Marknad kommer att nå uppsatt mål.
Publiksnittet är högre än beräknat.
Budgetprognosen, har precis som 2021, förbättras snart ett halvår in på det nya året.
Utfall som gör en klubbchef lycklig och glad, till och med stolt.
Men som vi lärt oss efter snart två år på sin tjänst så är Markus Rosenlund också den paranoida typen, worst case scenario-chefen som går till jobbet med både hängslen och livrem.
Så här sa han i början av året: ”Jag står fast med att vara paranoid med detaljerna. Så kommer det alltid att se ut. Du vet aldrig om det dyker upp en surdeg som kostar tre miljoner. Då måste vi kunna hantera den.”
– Tyvärr så har det hänt igen.
I form av?
– Ett tidigare icke kvalitetsmässigt avtal gjorde att vi fick en smäll nu, några år senare, och det är något vi måste hantera. Vi budgeterar visserligen för oförutsedda utgifter, men det är pengar som vi kan använda till andra saker. Nu får vi använda pengarna för att lösa gamla synder. Bedrövligt. Det här slår direkt på resultatet.
Är summan officiell?
Rosenlund funderar innan han svarar.
– Jag kan säga så här: den motsvarar en av de försäljningar vi gjort i år.
Det här är inte den första surdegen som ramlat ner i knät på Kalmar FF:s klubbchef. Sedan han klev in på sitt kontor i augusti 2020 pratar vi om miljonbelopp.
Spontan tanke?
– Kalmar FF skrev i detta fallet helt enkelt ett för dåligt avtal.
Konsekvens?
– På kort sikt kan det betyda att vi måste bromsa något i nästa fönster.
Den sista surdegen?
– Varken jag eller Jörgen (Petersson) vågar tro på det.
Lyckligtvis så finns det mer än surdegar att hantera efter snart sex månader av 2022.
Markus Rosenlund har gjort sig känd som en försiktig general, framför allt när det kommer till budgetprognoser. Förra året var inget undantag. I januari var prognosen + 1 000 kronor. Vid utgången av året kunde föreningen redovisa ett plus på 9,2 miljoner kronor, det största sedan 2009. Det fanns naturligtvis bakomliggande orsaker och Rosenlunds strategi är att säkra intäkter innan prognoser kan höjas.
Klubbchefen räknar inte med samma utveckling i år.
Men januariprognosen på + 438 000 kronor är klart bättre efter fem månader.
– Allt är egentligen lika, men det som skiljer är effekten av spelarförsäljningar vi gjort tidigare och då handlar det om solidaritetsersättningar. Vi budgeterar inte för spelarförsäljningar eller effekten av dem. Det är pengar för Nisse Fröling, Antonio Kujundzic (skrev kontrakt med Dinamo Zagreb), Isak Magnusson (visst antal matcher i Öster) samt Alex Mortensen.
Snart öppnar sommarfönstret. Det vi vet är att Douglas Bergqvist redan försvunnit och att det finns en ambition att utöka numerären med ett par spelare.
– Just nu finns inget konkret intresse för någon av våra spelare, men det är ju en dryg månad kvar till fönstret öppnar. Det kan gå snabbt.
Hur tänker ni själva?
– Jörgen har uttryckt att vi förmodligen behöver fylla luckorna efter Edvin Crona och Johan Arvidsson, eventuellt också Dogge. Driften går just nu plus minus noll och vi får inte komma i ett läge där vi gör ett minusresultat, inte så länge jag har ansvar, och jag vet att jag talar för Jörgen och styrelsen i det sammanhanget.
Sporten är loket, det som driver verksamheten, i Kalmar FF:s fall framåt och i en positiv riktning.
Sexa när ni gick in i uppehållet. Betygsätt?
– Välförtjänt. Om jag får vara lite färgad, som jag tycker att jag kan vara i den här rollen, så finns några situationer där vi haft stolpe ut och som kunde ha genererat fler poäng: nån straff till vår fördel, bortdömt mål som inte var offside och ytterligare nån situation så poängskörden är i underkant i relation till hur vi presterat. Men framför allt är det hur vi spelar som imponerar.
Vad betyder det?

– Mer uppmärksamhet. Kan vi kombinera den attraktiva fotbollen med resultat och aktiviteter så kanske vi kan nå målbilden 6 500 i publiksnitt över tid tidigare än förväntat. Sporten är utan tvekan loket, men sen skulle jag önska att det inte var så svart eller vitt beroende på hur det går i matcherna. Vi jobbar med att skapa ett bättre evenemang och alla delar som följer med det. Vi vet att vi har några utmaningar i dag som vi behöver lösa framåt och med det jobbar vi dagligen.
På tal om publiksnitt, hur ser det ut?
– Bättre än budgeterade 5 200. Så här långt, fem matcher på Guldfågeln Arena, så har vi dragit 33 355 åskådare, vilket ger ett snitt på 6 771 personer. Det betyder att vi klarat 67 procent av budgeten på 33 procent av matcherna. Vi har 3,4 miljoner kronor att hämta hem på tio matcher för att klara målet 10,6 miljoner kronor.
Vad ser du framför dig för att nå målet?
– Historiskt ser jag att Kalmar FF:s matcher mot AIK och Göteborg kommer att dra folk, det utgår jag ifrån. Sedan försöker vi skapa intresse runt matcher mot lag som inte har samma naturliga dragningskraft. Vi har redan dragit igång en omfattande satsning med att bjuda in föreningar och skolor som fallit väl ut. Det fortsätter vi med. Barnen är framtidens åskådare, och med dem ovanför en klack som växer, så påverkar det stämningen i positiv riktning. Sedan jobbar vi hårt med att ta steg framåt för att förbättra vårt evenemang för våra besökare.
Är det något speciellt som påverkar hur många som kommer bortsett från digniteten på motståndet?
– Generellt och det som blir extremt tydligt när jag pratar med kollegor är att vardagsmatcher drar väldigt mycket mindre folk. Vi märkte det mot Norrköping. 3 673 kom hit, familjeläktaren var i princip tom. Vi tappade säkert 500-600 bara där. Mot Djurgården, en söndag, var det slutsålt på familjeläktaren. Där har vi en utmaning.
Vad har du för målbild efter uppehållet?
– En aggressiv, säkert svår, men faller bitarna på plats så skulle vi kunna ha resterande 3,4 miljoner som saknas i budgetmålet inne efter Göteborgsmatchen i slutet på augusti.
Är fotbollen tillräckligt bra (resultat) och attraktiv kommer publiken och det allmänna intresset, både lokalt och nationellt ökar. Viktiga pusselbitar för marknadsavdelningen.
– Det ser grymt ut. Förra året överträffade vi budget med drygt tre miljoner: 15,1 slutade på 18,4. I år har vi höjt upp till 20,3 och i dag har vi sålt för nästan 20 miljoner. Jag känner mig trygg här, sen är målet naturligtvis att överprestera.
Om du summerar året så här långt. Vad blir omdömet?
– Jag är självklart nöjd, samtidigt fortsatt schizofren, paranoid och orolig, vilket jag haft anledning att vara. Efter att ha träffat kollegor under två dagar i Malmö så är känslan att det alltid är något som skaver, som måste fixas. Jag är otroligt imponerad av Stefan Andreasson som jobbat i Elfsborg i ansvarsfulla roller sedan 1999.
Ni verkar vara rätt många paranoida personer i föreningen?
– Ja, man är alltid beredd på att det kan gå åt helvete, så man vill hela tiden vara ett steg före. Jag tror det är en överlevnadsfråga. Blir utfallet positivt, då är allt perfekt och då finns det utrymme för glädje och njutning.

Annons