Öppet brev från Kalmar FF:s ordförande Jonas Persson

14 juli, 2019 | Okategoriserade

Fotboll handlar i mångt och mycket om att lida. Kanske bäst beskrivit av Nick Hornby i den för fotbollssupporters banbrytande romanen ”Fever Pitch. Huvudpersonen har gett upp allt hopp kring sitt Arsenal och sitter i en scen svårt nedbruten på en parkbänk i London. Han känner sig sviken av sitt lag och tillvaron är på väg att raseras. Livslusten återvänder så sakteliga när han börjar bläddra i ett matchprogram för kommande säsong. Han inser att fotbollen aldrig tar slut, det kommer alltid en ny match. Att vara supporter till Kalmar FF just nu är lite som att sitta på den där parkbänken. Det finns en stor besvikelse över hur första halvan av säsongen 2019 utvecklat sig. Efter en lovande försäsong där ett flertal av nyförvärven tog sin in i startelvan och höjde kvaliteten har prestationerna successivt försämrats.

Det finns ingen i föreningen – tränare, spelare, ledare – som inte håller med om det. Både klubbchefen Mattias Rosenlund och jag var inför och efter matchen i Eskilstuna igår. Alla röster var självkritiska i omklädningsrummet och alla vara överens om att insatsen mot AFC inte höll måttet för ett allsvenskt lag. Alla håller också med om att ingen kan springa och gömma sig utan alla måste vara med och bidraga för att höja sig själva och laget ett antal procent. Lagkapten Viktor Elm och tränare Magnus Pehrsson var inne på samma tema när de inför ett knäpptyst omklädningsrum sammanfattade situationen.

Vi såg inte minst i matcherna mot IFK Göteborg, Örebro och Östersund att Kalmar FF årgång 2019 består av många bra fotbollsspelare. Vår ansträngda tabellposition idag är enligt mig att vi inte lyckades bärga trepoängare när vi var i bra form. Det insläppta hörnmålet i 88:e minuten mot IFK Göteborg svider mest. 1-0-seger där och vi hade fått en helt annan resa under första halvan av 2019.

Det är åtta dagar till nästa match. Den sportsliga ledningsgruppen kommer att ha ett intensivt arbete med att förändra truppen i transferfönstret som från och med nästa vecka är öppet åt båda hållen, dvs både för spelare in och spelare ut ur truppen.

Vi är väldigt många som bryr oss om Kalmar FF och mår dåligt när vårt lag underpresterar. Samtidigt är det genom att visa gemensam styrka som vi tillsammans kan förändra någonting. Det sportliga teamet med Magnus Pehrsson i spetsen inser att läget för laget snabbt utvecklats åt fel håll och att det inte går att fortsätta på samma sätt utan allt måste upp på bordet och dissekeras.

Magnus och den sportsliga ledningsgruppen har styrelsens fulla förtroende i det ansvarsfulla arbete de har när den allsvenska serien vänder 22 juli med hemmamatchen mot Djurgården.

I det här läget är det viktigare än någonsin att hela föreningen – supportrar, medlemmar, spelare, tränare, ledare, anställda, styrelse, sponsorer – sluter sig samman för att stötta och pusha vårt lag i rätt riktning. Det är ett arbete vi behöver göra tillsammans.

Föreningen kommer inom kort att komma ut med tid och plats för ett medlemsmöte, som blir i slutet av augusti/början på september.

Jonas Persson
Ordförande, Kalmar FF