Utvärdering av UEFA Dam-EM

29 oktober, 2013 |

Svenska Fotbollförbundets utvärdering av UEFA Dam-EM är klar – kanonsiffror för Kalmar

Idag presenterade Svenska Fotbollförbundet utvärderingen av UEFA Dam-EM 2013, som pågick 10–28 juli. Evenemanget blev en stor succé, vilket slås fast i fem olika undersökningar som gjorts före och under evenemanget.

– Det är fantastiska siffror, inte minst för Kalmar. Evenemanget var ett stort åtagande för oss och nu ser vi tydligt att allt arbete gav resultat, säger Johan Göransson, som var projektledare för värdstaden Kalmar.

Svenska Fotbollförbundets utvärdering av UEFA Dam-EM är klar – kanonsiffror för Kalmar

Idag presenterade Svenska Fotbollförbundet utvärderingen av UEFA Dam-EM 2013, som pågick 10–28 juli. Evenemanget blev en stor succé, vilket slås fast i fem olika undersökningar som gjorts före och under evenemanget.

– Det är fantastiska siffror, inte minst för Kalmar. Evenemanget var ett stort åtagande för oss och nu ser vi tydligt att allt arbete gav resultat, säger Johan Göransson, som var projektledare för värdstaden Kalmar.

– Extra roligt är det att två publikrekord slogs i Kalmar. Matchen mellan Tyskland och Norge lockade 10 346 personer och matchen mellan Norge och Spanien 10 435. Det kan jämföras med 6 552, som var det tidigare rekordet för en enskild match som inte är final eller spelad av hemmanationen.

– Det är också roligt att besökarna stannade så länge som tre dagar i Kalmar, vilket faktiskt är den högsta siffran bland värdstäderna. Vi ser också att de var väldigt nöjda med sin vistelse och att de passade på att se mer av staden mellan matcherna.

– Vi ligger också högt när det gäller den turistekonomiska omsättningen; med 25,8 Mkr hamnar Kalmar på tredje plats bland de sju värdstäderna. Hos oss var konsumtionen per individ 981 kr exklusive biljetter.

Eftersom evenemanget har genomförts med kommunens ordinarie personal finns ytterligare ett viktigt värde – kunskap.

– Vi har lärt oss otroligt mycket som vi kommer att ha nytta av till kommande evenemang. Dessutom har vi byggt upp viktiga nätverk, både lokalt i Kalmar och nationellt och internationellt, konstaterar Johan Göransson.

Annons