Valberedningens förslag till styrelse och revisorer vid Kalmar FF:s ordinarie årsmöte 2020

17 februari, 2020 | Nyhet

Valberedningen inledde sitt arbete redan under sensommaren 2019. Åtskilliga möten, samtal och kontakter har hållits sedan dess med en rad personer som i olika roller är engagerade i föreningen. Valberedningen har även träffat och fört en dialog med många andra personer med stort FF-hjärta för att inhämta synpunkter och förslag gällande styrelsens sammansättning. Alla dessa kontakter syftar till att valberedningen ska kunna bilda sig en uppfattning om hur styrelsearbetet har bedrivits under det gångna året och hur kommande utmaningar ser ut på kort och lång sikt. På sedvanligt sätt har medlemmarna dessutom haft möjlighet att lämna in namnförslag på personer som man bedömer har mycket att bidra med i styrelsearbetet.

Valberedningen har nu slutfört sitt uppdrag och kommer vid det ordinarie årsmötet den 12 mars 2020 att föreslå nedanstående val till styrelse och revisorer för det kommande verksamhetsåret.

Antal styrelseledamöter
Enligt föreningens stadgar ska styrelsen bestå av minst sex och högst elva ledamöter. Valberedningen föreslår att antalet ledamöter utökas med en person, vilket skulle innebära tio ledamöter under det kommande året.

Styrelsens sammansättning
Nuvarande ordföranden Jonas Persson har avböjt omval och står således inte till förfogande vid årsmötet:

Nyval av ordförande för ett år:
Anders Henriksson  (se presentation nedan)

Ledamöter med ett år kvar på sin mandatperiod
Martin Bergvall Nilsson
Johan Göransson
Joachim Lantz
Maria Schwarz

Omval av ledamöter för en period av två år
Karin Ekebjär
Johan Jaensson
Thomas Johansson
Per Stephani

Nyval av ledamot för en period av två år
Andreas Öhlin  (se presentation nedan)

Val av revisorer för en tid av ett år
Auktoriserade revisorn FAR Per Eriksson med auktoriserade revisorn FAR Daniel Foleby som ersättare.

Kalmar 2020-02-16

Valberedningen i Kalmar FF
Anders Nyblom  Anna Karlsson  Lars Mattsson  Carl-Johan Nordheim

Förslag till nyval
Anders Henriksson, Kalmar – 58 år  (ordförande)

Ett synnerligen välbekant namn för varje länsbo som följer samhällsdebatten. Anders har ett långt och gediget CV med tunga ledande poster inte bara inom stora organisationer med tusentals anställda, utan även i åtskilliga bolag inom olika sektorer av samhället. Kalmarkille, som också bott i Malmö under några ungdomsår och senare i Stockholm under knappt ett decennium, för att vända hem till Kalmar igen i mitten av 1990-talet. Anders bor på Stensö, är gift och har två vuxna barn. Som de flesta säkert känner till har Anders varit socialdemokratiskt landstingsråd och framförallt ordförande för Landstinget under tolv år, följt av ordförandeskapet för Regionstyrelsen i Region Kalmar län. Sedan i november 2019 verkar Anders på riksplanet i egenskap av 2:e vice ordförande i Sveriges kommuner och regioner (SKR).  Anders påpekar att han i alla sina engagemang betonar betydelsen av lagarbete. Det är egentligen grunden för att bli framgångsrik i alla organisationer, stora som små, bolag som föreningar. Anders har ett gediget fotbollsintresse i allmänhet och stort hjärta för Kalmar FF i synnerhet. Går på alla hemmamatcher och följer bortamatcherna i direktsändning. ”Alla vi som går på matcherna känner nog alla samma härliga känsla när vi vinner och motsvarande frustration vid förlust. När vi förlorar längtar man genast efter nästa match.”

Tankar om Kalmar FF: ”KFF är en fantastisk förening med ett stort engagemang från såväl kompetenta ledare och spelare, som alla medlemmar och supportrar. FF är utan tvekan ett av kommunens och regionens starkaste varumärke. Det som gör föreningen unik är just det lokala engagemanget från oss alla som bor i Kalmar och regionen. Det ger goda förutsättningar att bygga vidare på. Vi ska vara öppna, lyhörda och lokala. Om årsmötet väljer mig till ordförande ser jag fram emot att tillsammans med styrelsen och alla aktiva i föreningen fortsätta stärka och utveckla vår stolta fotbollsförening.”

Andreas Öhlin, Kalmar – 43 år  (ledamot)
Andreas är advokat och delägare i Advokatfirman Glimstedt i Kalmar, som f.ö. bidragit med flera jurister i Kalmar FF:s styrelse under årens lopp.

Efter uppväxten i Färjestaden och gymnasiet i Kalmar, följde juridikstudier i Lund. Nästa anhalt efter examen blev Stockholm där han arbetade såväl i domstol som på advokatbyrå. 2007 återvände Andreas och familjen till Kalmar. Här väntade en anställning på Glimstedt, där han således alltjämt är verksam med framförallt affärsjuridik som inriktning.

Familjen bestående av fru och två barn har valt att slå ned sina bopålar i Tegelviken i Kalmar. Men familjen spenderar dessutom mycket tid på sommarstället på norra Öland. Som så ofta i Andreas ålder ägnas en stor del av fritiden åt familjen och barnens aktiviteter. Som exempel på det senare kan nämnas att han är ungdomsledare i sonens innebandylag i CL 98.

Kalmar FF har legat honom varmt om hjärtat sedan unga år och självfallet följer han alla FF:s hemmamatcher på plats på Guldfågeln. I sammanhanget kan också nämnas att Andreas från och till bistått föreningen med råd och tips i olika juridiska ärenden. Andreas tror att han i styrelsearbetet framförallt kan bidra med juridisk kompetens i stort som smått. ”I en elitfotbollsförening förhandlas och skrivs ett stort antal avtal med olika intressenter. Inom denna del av föreningens verksamhet tror jag nog att jag kan tillföra värdefull erfarenhet och kunskap.”